Sushia, sushia! | Numero 1


Moi moi! Ja mä voin vihdoin viivata yli uuden vuoden lupauksista, että olen syönyt sushia! Jee! Aivan mahtava kokemus ja hyvää oli. En tiennyt mitä odottaa ja ainut asia mikä pelotti, niin oli se voimakas tuoksu rasiaa avatessa. Maisteltaessani lohen eri versioita huomasin, että aika mietoja makuja kaikki kuitenkin olivat.

Tilasin lohilajitelman, johon sisältyi seuraavat: 8 philadelphia (maki-sushia, jossa on kylmäsavulohi, avokado, kurkku, philadelphiajuusto ja riisi), 2 shake (nigiri-sushia), 2 grillattu lohi ja 2 spicy lohi. Parasta oli ehdottomasti nuo philadelphian sushit. :) Mukana tuli myös wasabi -tahnaa, soijakastiketta ja jotain ihmeellistä juttua rasian reunalla. Syömäpuikotkin sain muistoksi!


Kissat meni ihan sekaisin, kun ne haisti kalan! Felix oli ehkä eniten innoissaan ja yritti siksi päästä itse etusijalle jaossa. Jopa meidän nirsolle Simballekkin maistui muutama herkullinen pala!


Oletteko maistaneet sushia?
Mikä on suosikkinne?

46 kommenttia :

  1. En oo kyllä ikinä maistanu tuota mut tekis mieli kyl, vaikuttaa ni mielenkiintoselta ruualta! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mun pitäs hävetä, kun en oo aikasemmin maistanu. Oon kuitenkin aina ollut niin kiinnostunut Japanista ja sen tavoista sekä kaikesta muusta. Mutta nyt sekin on tehty ja suosittelen sinunkin kokeilemaan! Ei välttämättä mitään kaupan pakasteita ekalla kerralla, mutta jostain ravintolasta! :)

      Poista
    2. Miuaki kyl tuo Japani kiinnostaa ja sielä olis mageeta joskus päästä käymäänki :o Seuraavan kerra ko pääsen käymää jossai vähä isommassa kaupungissa ni pitäis käydä jossaki ravintolassa syömässä, meinaan ei täälä pikku kylissä oo mittää sellasia ;DD

      Poista
    3. I feel you! Minunkaan asuinpaikkakunnalla pikkukylässä ei oo oikein ikinä ollut mitään... onneksi tuli tuo sushipaikka, niin voi kokeilla siltä listalta paljon uusiakin juttuja ensi kerralla. :) Tai Oulussakin tietysti on se sushibaari. Jospa säkin pääset pian käymään!

      Poista
  2. Mä oon maistanut sushia monestikkin, siinä toivossa että se olis sillä kertaa hyvää... mutta ei koskaan! :D maistuu aivan kamalalta... tulee mieleen meidän vanhat akvaariot siitä hajustakin jo. :D

    Mutta ihmiset on erilaisia, ihanalta noi sushit näyttää vaikka en ite tykkää. :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha! Minkälaisia susheja oot maistanu? Siis pelkästään riisi-kala-sushia vai jotain missä on ollut täytettä? Mä tykkäsin ekasta kokemuksesta. *__*

      Poista
    2. Molempia. :) mentiin perheen kanssa sushille kun täytin 18 ja maisteltiin kaikkea mahollista. :D isä oli ainut joka tykkäs!

      Poista
  3. Ihana kuva kisuista! :D

    Mä oon kerran maistanu sushia, enkä tykänny. Kaikki kuitenkin sano että mun pitäis kokeilla uudelleen japanilaisten tekemää sushia, kun mä kokeilin suomalaisten tekemää sushia joka ei kuulemma ole yhtä hyvää (ihan ymmärrettävää). Mutta enpä tiedä uskaltaudunko enää kokeilemaan, traumatisoiduin niin siitä suomalaisesta sushista. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäileväisenä hajusta! :D

      Heh! Samaa mietin itsekkin, että onko tää nyt sitten ihan sitä oikeaa sushia kun suomalaiset tietysti tehnyt, mutta hyvää oli mielestäni nuo! Mietoja makuja ja ei mitään hirveän voimakasta. :D Mut joskus jos Japaniin pääsis, niin pitäis koittaa uudelleen sushia ja ramenia, nams. <3

      Poista
  4. Näyttävät herkulta ;__; vaikka en sushista niin välitäkään. Rakastan kyllä mereneläviä yli kaiken, mutta jotenkin tuo sushi tökkii ja pahasti. Tai ehkä oon vaan syönyt huonoa sushia? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missä oot syönyt sushia, jos oot syönyt? :D Niin eihän sitä tiedä, jos vaikka itse kokeilis joskus tehdä ja tykkäis omista tuotoksista! Tai kokeilis mahdollisimman montaa ravintolaa. Semmosissakin kun saattaa olla niitä työntekijöitä, mitkä on jostain sushimaasta tulleet. ;D Onneksi tämä eka kerta oli miellyttävä, niin ei jäänyt ainakaan pahaa makua suuhun! Mä kun en tykkää ajatella Japanistakaan yhtään pahaa.. Kaikki on siellä niin siistiä ja mielenkiintoista! :)

      Poista
    2. Ekan kerran maistoin sushia jossain Turun sushipaikassa, jota kaverit oli kehuneet kovasti. En oikein lämmennyt kuitenkaan sille paikalle :D Oon myös kaupasta ostanut jonkun valmiin sushi-annoksen, joka menetteli. Kyllä sitä nyt söi ennemmin kuin turpaansa otti.

      Oma tekemät sushit voiskin maistua, mutta harmikseni olen erittäin huono kokki, joten siitä ei tulis mitään muutakuin tuhoa :-D Juurikin tuon japani-ihkutuksen takia haluaisin tykätä japanilaisesta ruuasta, mutta ehkä mä oon vaan tämmönen juro suomalainen, joka syö mieluummin makkaraa ja lihapullia ;o;

      Poista
    3. Niin voi olla, että ei tykkää vaikka sushi olisikin jossain paikassa "parhaimmillaan"! Saatoin ehkä revetä sun vertauskuvalle. :D Tsihihi! Mun tekis hirveesti mieli myös itse kokeilla tehdä sushia tai semmosia bento-bokseja, joita oon katsonut youtubesta... Mmmm. *__*

      Ehkä sä sitten japani-ihkulaisena voisit kokeilla muita japanilaisia ruokia esim. kaikkee mihin tulee nuudeleita! Niitä ei ainakaan voi hirveen pahasti sössiä. :D Mä oon tehnyt ainakin kerran kiinalaista wokkia, kun tuli ne Blue Dragon -tuotteet kauppaan. Hyvvää oli sekin ja mieskin tykkäsi niin, että otti toisen annoksen. :D

      Poista
    4. Bento-boksit on kyl niin sulosia, ei niitä viitti edes syödä kun ovat niin sulosia :-D Ei,ei,ei en tykkää nuudeleistakaan XD Niistä on jäänyt kamalat traumat, kun oon saanut pari kertaa ruokamyrkytyksen niistä. Hurr, enkä edes ole nirso, vaikka siltä kuulostaakin! :D

      Poista
    5. No voooeeeh! En mä kyl sit keksis mitä sä söisit Japanissakaan, jos kävisit! Nälkää näkisit. XD

      Poista
    6. Varmaan näkisinki XD onneks on mäkki..

      Poista
  5. En ole maistanut,mutta tuskin tuun maistaan.Veikkaanpa etten tykkää ja mulla on aina kauheet ennakkoluulot kaikkeen =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jos ei esim. tykkää kalasta tommosenaan niin sitten ei välttämättä sushistakaan. :D Mut ei yhtään hullumpi sekotus pelkästään riisillä ja lohella. :) Ja sitten kun nuo oli kaikki vähän eri tavalla tehty. :P Mut kokeilehhan joskus!

      Poista
  6. Rakastan Japania ja etenkin alueen historiaa ja kultturia. Harmi vain, että hengenvievän mereneläväallergian vuoksi en paikallisia sapuskoita pysty syömään.... :( Näyttävät herkuilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella harmi, että sinulla on semmoinen allergia. :( Mutta uskomattoman moni joka on maistellut ei edes tykkää sushista! Ainakin siis tässä keskustelussa kommentoineet... Onneksi Japanissa on niin monia muitakin herkkuja mitä voisit maistaa ilomielin! :P

      Poista
  7. En ole maistanut enkä tiedä uskaltaisinko :) voi tulla äkkiä ylös koska inhottaa se kalan haju. Itse kyllä kalastan ja syön tietyllä tapaa valmistettuja kalaa mutta ei raakaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen edes kerran kokeilemaan! Sittenhän sitä tietää tykkääkö vai ei. :D Kissat kyllä tykkäsi ihan hirveästi siitä hajustakin. :3

      Poista
  8. Mie tykkään, joskin oon vain sellaisia kaupan susheja maistanut Suomessa ja ulkomailla, varmaan vielä parempaa olisi jos kokeilisi jossain ravintolassa tms.

    Tuo philadelphia kuulostaa tosi hyvältä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaaa! Minä en oo kaupasta uskaltanut ostaa, kun ajattelin et ensimmäinen kokemus on parempi olla joltakin ravintolalta. :D On vielä niin paljon makuja mitä pitää kokeilla!

      Poista
  9. Nyt oli just Lidlissä kaikkia sushiastioita, olis tehnyt mieli ostaa mutta jäi kuitenkin väliin. Ihan kivannäköisiä lautasia ainakin oli.

    Mä tykkäisin sushista, mutta täällä ei oo mitään ravintolaa mistä sais. Yhdessä S-marketissa on jotain paikallista sushia ja se oli ok, mutta luulen että parempaakin voisi saada jostain. Joissain paikoissa ne sushipalat on mun mielestä vähän liian isoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho! Pitää kyllä käydä katsomassa Lidlistä, että miltä ne näyttää! :o

      Voisi varmasti! Täällä mun kotipaikkakunnalla ei siis aiemmin ole ollut sushipaikkaa, mutta nyt tuli esite kotiin, että tänne aukesi sellainen niin heti tilattiin. :D Oulussa myöskin olen monesti kävellyt yhden sushibaarin ohi, niin joko sitä nyt uskaltautuisi sieltäkin tilata jotain ensi kerralla. Jospa joskus saat sinäkin tilaisuuden käydä paikan päällä! :)

      Poista
    2. Mä oon kans monesti Oulussa käydessä miettinyt, että kävisi sushilla. Mun mies ei oo vaan innostunut asiasta ja jotenkin ei tuu yksin lähdettyä. Hai Longissa (kiinalainen) oli ainakin joskus sushia, mutta ei mun mielestä kovin hyvää vaikka muuten paikka olikin mun mielestä ok.

      Oltiin just tällä viikolla Oulun seudulla ja huomasin, että Zeppeliniin oli tullut joku terveellinen pikaruokaravintola, ei tullut tuollakaan käytyä mutta ens kerralla pitää kyllä käydä.

      Poista
    3. Noniin! Taitaa olla hankala suostutella nuita miehiä tuohon. Tuomokin maistoi sushia, mutta ei juurikaan piitannut sen mausta. :D Kiinalaista pitää kokeilla seuraavaksi, kun lähti nyt tää makuihin tutustuminen niin hyvin! :)

      Voi kun olisi niin monta paikkaa käymättä ja näkemättä vielä!

      Poista
    4. Susheissakin on niin paljon eroja. Esimerkiksi jos on ekalla kerralla maistanut pahaa sushia niin voi helposti ajatella, että kaikki muutkin on pahoja. Toki toisille ei vaan maistu vaikka olisivat maistaneet monia kertoja.

      Ja itse ainakin oon huomannut, että jos jostain ruoasta ei oo lapsena tykännyt, ajattelee sen edelleen olevan pahaa mutta sitten jos maistaa jotain "inhokkia", se voikin olla tosi hyvää ja esimerkiksi sillon lapsuudessa se ruoka ei oo vaan maistunut tai on huonosti tehty. Esimerkiksi itse maistelin kaalikääryleitä viime syksynä pitkästä aikaa moniin vuosiin ja ne oli todella hyviä ja hyvin tehty.

      Poista
    5. Oon kyllä ihan samaa mieltä sinun kanssa tuosta! Onneksi eka maistelukerta oli hyvä, mutta yliannostus meinasi tulla kun niin iso boksi. :D Sainkin jo vihjeitä, että mistä kiinalaisesta kannattaa hakea ruokaa ensimmäisenä! :)

      Tuo virhe on monesti tehty ettei tee edes mieli maistaa enää, jos jotain vihasi pienenä. Tai muuten vaan "päätti" vihata. Itse en silloin sietänyt fetaa tai sen "hajua" ja nykyisin mulla on melkein joka ruuassa ja salaatissa sitä... leivänkin päällä. :D En kyllästy ikinä! Kirsikoita koitin tässä vähän aikaa sitten, mutta ne on vieläkin vähän no sanotaanko pahoja tai ei minkään makuisia... se ei muuttunut mihinkään. :D

      Poista
  10. Minä tykkään sushista ihan hirveesti! Tulee monesti viikonloppuna tehtyä kotonakin :) Harmi vaan että mies ei tykkää + on allerginen merilevälle, nii ei voi yhessä tehä ja syyä. Se tekeminen on suuri osa sitä ruokailua. Paras sushi on maki jossa on kurkkua, avokadoa ja lohta <3

    Kerran oon maistanu sellasta kaupan valmispakkausta ja hyi että se oli pahaa! Oikasta sushiravintolasta hommatut on paljon parempia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmillista, että sun miehes ei voi syödä... Mun mies kokeili kans kun toi boksi oli aika iso ja ite täytyin niin vähästä määrästä. Ei ollut kovin kummoinen ilme Tuomolla. Varmaan ei oikein välitä tuollaisista ruuista. :D

      Tää oli varmaan myös eka kerta, kun syön avokadoa jossain määrin! Ainakin luulen ettei oo ikinä tullut vastaan missään ruokalajissa. :D

      Joo minullakin on epäilykseni niihin... Mutta ne tee-se-itse sushipaketit vois olla kokeilun arvoisia, kun niissä on kaikki apuvälineet! :)

      Poista
  11. Sushi on aivan ihanaa , ainakin ravintolassa tilattuna ;) ! ite tehty muutaman kerran ja onhan se melkoista räveltämistä ... lempparia en osaa sanoa , niin kokenut en tän ruokalajin kanssa ole ..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih! :3 Mutta kuulostaa, että oot ainakin muutamaan otteeseen ollut tekemisissä sushin kanssa. :) Jospa se lempparikin sieltä jossain vaiheessa löytyy! :)

      Poista
  12. En ole ikinä maistanut, koska en syö ollenkaan kalaa. Oon ollut nyt muistaakseni 8 tai 9 vuotta kokonaan kalaton. Jos susheja saisi lihalla tai pelkällä kasviksilla, niin aivan varmasti maistaisin. :D Noi näyttää niin herkullisilta. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi et syö kalaa? :D Sehän on saakutin hyvää! En malta odottaa ku isä savustaa tähää lohta tai juhannuksena mökillä kalastetaan ja paistetaan ahventa mmmm..... <3

      Poista
    2. Hyi yök! :D Emmä tiedä, se maku on vaan niin paha.. Ja jotenki pelkkä ajatuski vedessä asuvista saa mut voimaan pahoin. :( En voi ees olla kotona, jos viljami tekee itelle kalaa. :DD

      Poista
  13. Ihana kuva kisuista! :D
    Mä itse rakastan sushia ja voisin elää pelkästeen sillä! Mä söin sushia ekan kerran jo ala-asteella, ja nykyään mun "herkuttelupäivä" sisältää käynnin jossain sushiravintolassa. Jos eksyt joskus Helsinkiin, niin suuntaa Fukuun, parasta sushia mitä oon ikinä syönyt! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi, kiitos! :3

      Oho! Sä oot jo nuorena aloittanu sushin syönnin. :D Siitä asti kun mä joskus sillon aloin tykätä Japanista ja kaikesta siihen liittyvästä, niin ihmettelen miksen jo silloin maistanut. Ehkä mä vaan pelkäsin etten tykkäisi. :D

      Kiitos ravintolavinkistä! Oon kesän jälkeen käymässä Helsingissä niin pitää katsoa mitä sitä ehtii tehdä siellä. :D

      Poista
  14. Olen syönyt, mutta en nyt pariin vuoteen. Se on sellasta, ettei sitä voi paljoa syödä :D Aina sillon tällön menee. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakko myöntää, että saattoi itsellekkin tulla yliannostus kun nuo sushit on niin isoja ja niitä oli monta tossa boksissa. Sitten vielä kun kukaan muu ei oikein halunnu syödä niitä paitsi mä. :D Mut saattaa mennä helposti yli!

      Poista
    2. Jep. :) Ne kyllä on yllättävän isoja, kun kuitenkin ne yleensä syötäis yhdellä kerralla.

      Poista
    3. Niinpä, pienemmät sushit ois parempi. :D

      Poista