Some-ihmiset | Mellan mielipide


Helou! Puhutaan tällä kertaa sosiaalisesta mediasta, joka tuntuu monia ihmisiä vihastuttavan tai ihastuttavan. Ihmiset ovat niin erilaisia somettajia, joten on helppo jakaa kategorioihin erilaiset käyttäytymiset eri sivustoilla. Facebook tulee varmaan kaikilla ihan heti mieleen, joten lähdetään katsomaan minkälaisia päivittäjiä sieltä löytyy. Ottakaa postaus huumorilla, sillä itsekin kuulun osaan näihin selityksiin ja jos tunnistat itsesi, niin älä ota sitä niin vakavasti!

10 kategoriaa
(Huumorivaroitus!)

Päivittäjä
Ei ole asiaa mitä ei voisi päivittää kaikkien nähtäville... sen hetkinen kappale, sivusto tai uutinen on kerrottava heti sosiaalisessa mediassa ja ansaita tällä tavalla "maailman nopein" titteli itselleen. Voi sitten yksin kotona taputtaa itseänsä olalle siitä hyvästä kun oli muita tarkkaavaisempi. Mitalin voi tulostaa vaikka omalla tulostimella ja liittää ansioluetteloon "Tämä henkilö kuuli tämän biisin ennen muita ja luki tai näki tämän uutisen ensimmäisenä." Keksin arvoinen suoritus.

Valittaja
Sellainen, joka tuntuu aina valittavan kun paikkoja särkee ja joku on huonosti. Jokainen menkkakipu ja hammassärky pitää päivittää kaikkien nähtäville, että saisi "otan osaa" tai "pikaisia paranemisia" kommentteja takaisin. Diagnoosinkin saa kätevästi netistä, jolla heruu lisää säälipisteitä. Valittajien ärsyttävin päivitys on se kun he laittavat paikaksi lääkärin, mutta eivät kerro miksi ovat siellä.

Lemmikkihullu
Kun kotiin tulee uusi koira, kissa, poni, fretti tai vaikka norppa niin siitä tulee päivittää ainakin kerran tunnissa. Kuvia satelee murren tai mirrin ruokailusta, nukkumisesta, ilmeilystä ja muista asennoista "aww söpöhöpönöpö" tekstin saattelemana. Kaikki pitää myös raportoida mitä hauskaa meidän karvapallo nyt teki ja ketäänhän ei oikeasti kiinnosta.

Pätee myös vauvoihin.

Arkielämöitsijä
Joku, joka korostaa päivityksissään arkisia asioita. Jokainen päivässä tehty asia pitää ilmoittaa sosiaalisessa mediassa "Huomenta, heräsin just!" "Pitää lähteä kauppaan ostamaan sokeria, kun unohtui leivonnan aikana." "Tänään ruokana sipulipurjosillivalkosipulisienikurkkukeitto" ja kastikkeeksi sama litania eikä unohdeta jälkiruokaa. "Voi kun väsyttää pitäisi mennä nukkumaan ja huomenna töihin" "Töihin pitäisi lähteä kohta!" "Kahvia juon." "Kotiin menossa." "Nyt on keskiviikko." "Kutittaa persettä." "Voi vitsi unohdin päivittää, että join kahvia äsken."

Kalastelija
Pakko olla todella hyvä tyyppi, koska on niin monta kaveria listalla. Kyseinen ihminen hyväksyy ja lisää kaikki kauppajonossa tapaamansa henkilöt ja kaverien kaverit, että saisi heistä potentiaalisia tilapäivitysten ja kuvien tykkääjiä. Kun on joskus aika siistiä listaa, niin pitää muistaa kuka tykkäilee aktiivisemmin, vaikka ei olisi kyseistä henkilöä tavannut enää vuosiin tai ei luultavasti tule näkemään enää. Kaikki tykkäykset lasketaan! Kun ystävä sattuu kysymään tältä ihmiseltä "Miten olet tutustunut tähän tyyppiin?" niin vastaus voi olla "En mä muista, se oli joskus samoissa bileissä. Ei kyllä juteltu."


Täydellisyys
Kaikki menee aina nappiin ja jos ei mene, niin sitä ei kerrota. Kuvat ovat täydellisiä ja niistä huokuu fiilis ja tunnelma, jota kaikki voisivat sillä hetkellä kadehtia. Henkilö on aina huoliteltu kuvissa, mutta sen kuvan valintaan upposi tunti, koska oli valittava oikea niistä sadasta otoksesta. Kaikki juhlat, pippalot ja bileet olivat onnistuneita, vaikka todellisuudessa ne olivat jotain muuta. Tietysti, tällä ihmisellä on myös maailman parhaimmat kaverit ja täydellinen puoliso.

Näkymätön
Tämä henkilö on kirjautunut sivustoihin vain ja ainostaan siksi, että voi stalkata siellä muita ihmisiä. Kaikki päivitykset hän lukee ja kaikki kuvat hän katsoo, mutta harvoin hänellä on kommentoitavaa mihinkään. 

Hauskuuttaja
Huumorin omaava henkilö, joka kertoo ainoastaan hauskoja juttuja netissä. Tilapäivitykset on tarkasti mietitty ennen kuin ne julkaistaan kansan nähtäville. Päivityksessä pitää aina olla jokin juju, koska arkiset asiat ovat muuten älyttömän tylsiä. Jos juttu ei ollutkaan tarpeeksi hauska, saatetaan se myöhemmin poistaa ja olla kuin sitä ei koskaan ollutkaan.

Selffaaja
Kyseessä yleensä hyvän tai huonon itsetunnon omaava nainen, joka jakaa kuvia omasta pärstästä viiden kappalein eri ilmeistä ja kulmista samana päivänä. Kaikki pitää kuitenkin ladata nähtäville, josta muut voi sitten valita mieleisensä. Nainen yleensä myös jakaa kuvan ollessaan kavereiden kanssa, juhlissa ja kotona. Mitään ei julkaista ellei itse näytä hyvältä kuvissa. Kuvan tekstiin saattaa sisältyä salaperäinen lainaus lempikappaleesta tai vaihtoehtoisesti valitetaan, että on liian ruma.

Harvasuinen
Tyyppi, joka on juuri oppinut, että tilansa voi päivittää myös pelkällä hymiöllä. Ja pelkällä sanalla. "Tuntee tunnetta :(" "On :)" Joskus päivityksenä voi olla "Voih..." "Ei oo totta!" "Ärsyttää..." "Just." "Kylläpä tuon taas arvasi." "Ei mennyt niinkuin muumilaaksossa." Sitten odotellaan nokka kiinni koneessa tarkkana, kun jonkun huomio herää ja kysytään "Mikä on?" ja johon vastataan "Ei mikään." tai jopa "Sanon chatissa."

Kuulutko johonkin kategoriaan?
Mikä kategoria jäi puuttumaan?

39 kommenttia :

  1. Mä en tunnusta kuuluvani mihinkään noista! Paitsi ehkä hieman tuohon vauva-kategoriaan, päivittelen lähinnä mun viisi vuotiaan pojan elämänviisauksia. Vai onkohan se hauskuuttamista, mun mielestä ne on ainakin hauskoja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka kaikkein vähiten taidan tykätä vauvapäivityksistä, niin niillä on kyllä välillä tosi hyviä elämänviisauksia mitä on kuitenkin kiva lukee, että mitä ne on tokaissu jossain tietyssä tilanteessa! :D

      Poista
  2. Lololo :D Tunnistan itseäni muutamista kohdista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en tunnista sua, mutta pääasia että ite tunnistat! :D Sehän se on kun itse kieltäytyis hyväksymästä olevansa tietynlainen somettaja! :D

      Poista
  3. Hauska postaus! :D

    Omalta kaverilistalta löytyy useampikin näistä, ja ai että jotkut osaa olla rasittavia :D En oikein tiedä mihin kastiin mä kuulun itse, mä en päivittele läheskään päivittäin minnekään Facebookkiin kaikkia mun tekemisiä, vaan niissä tilapäivityksissä on yleensä joku pointti. Ja se pointti on yleensä joku mahtava moka jonka oon taas tehnyt :D
    Twitteriäkin oon laiska käyttämään, mutta siellä sitten höpötän kuitenkin enemmän. Mun mielestä tyypit, ketkä päivittää jatkuvasti jotain, vois siirtyä sieltä Facesta Twitteriin. Mä miellän Twitterin sellaiseksi paikaksi, että sinne voi päivittää miljoona kertaa päivässä kaikkea turhaa. Facessa niitä "söin makkaran"-juttuja ei aina jaksaisi lukea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksi Tau! :D

      Noniin tunnistat siis lähipiiristäsi osan näistä, koska sieltähän sen inpiraation yleensä saa tän tyyppisiin postauksiin. :) Sitähän voi itse olla vähän jokaista tai kuuluu osaan näihin! Mä tunnistin itseni ainakin kolmesta kohdasta. Mutta sä voit olla sit jotain muuta kategoriaa! Onhan näitä ja löytyyhän niitä. :)

      Twitteri ois aika jees! Mun on ollut tarkoitus laajentaa sinne valtapiiriäni, mutta en oo jaksanu vielä rekisteröityä. :D Tommonen on aika hyvä paikka, jos tosiaan haluaa kertoa jokaisesta päivän liikkeestään sosiaalisessa mediassa.

      Poista
  4. Mä niin vihaan semmosia "vauva sitä ja vauva tätä" -päivityksiä, mutta toisaalta oon taas ite aika lemmikkihullu ja tiedostan, että joku ajattelee varmasti samoin mun päivityksistä ja ymmärrän kyllä heitäkin. :D Onneksi blogin olemassaolo vähentää Facebookiin päivitettäviä kissajuttuja kuitenkin selvästi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta kun ne kissatkin on meille tavallaan "vauvoja"! Siksi voin hyvin kuvitella mitä muut ihmiset ajattelee ainasista kissakuvista. ;D Mulla se vähentyi kun liityin Instagramiin, niin pääsee sinne laittaa vaikka joka päivä ja joka tunti jotain kivoja kissakuvia. :) <3

      Poista
  5. Vastaukset
    1. Tosi kiva kuulla Eekku! :D

      Poista
    2. Onkos unohtu osallistua vai jätätkö vaan väliin
      http://eekunelm.blogspot.fi/2014/09/synttarit-lahestyy-arvonta-lukijoille.html

      Poista
    3. Jätän väliin, niin voittaa joku joka oikeasti haluaa tai on käyttöä. :)

      Poista
  6. "Valittajien ärsyttävin päivitys on se kun he laittavat paikaksi lääkärin, mutta eivät kerro miksi ovat siellä.
    " TÄMÄ!! niin ärsyttävää :DDD sitten pitää kysellä no miks miks miks? :P

    Ja toi viimenen jossa ihminen päivittää jtn "mä niin arvasin tän", "hoh hoh", "miks taas kävi näin".. plääplää eikä kerro mikä on ongelmana!! :DD

    Hmm, mä oon varmaan toi selfie-tyyppi, koska päivitän vähintään kerran viikossa profiilikuvani. Kyllästyn niin nopeesti! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sinulla on siis omakohtaista kokemusta! :D Eikait siinä. Ja joo noi yksisanaiset ihmiset on kyllä aika arvaamattomia, että ei viitsi edes kysäistä mikä niillä on hätänä. :D Mut et mun mielestäni oo ees selfietyyppi, koska mulla on paljon karkeempiakin esimerkkejä! :D

      Poista
  7. Ooh mä kyllä tunnistin itteni monesta kohtaa mut oon varmaan sit "ei kukaan" ku mua kiinnostaa muiden kissojen höpsöilyt tai vauvojen elämä ;) Mut muutama puuttuu: "kaikkionpäinpersettävihaanteitäkaikkiatyyppi" joka vinkuu joka ikisestä asiasta eikä ikinä löydä mistään mitään positiivista. Haukkuu poika-/ tyttökaverit ja kaverit avoimesti facessa ja haistattaa pitkät kaikille. Sitten puuttuu erikseen merkkihehkuttajat eli kaiken pitää olla merkkituotteita tai ei oo ees katsomisen arvosta. Profiilikuvaan ladataan kunnon vaatteet päälle ja pidetään huoli että logo näkyy :D mut ehkäpä se menee tohon täydellisyyteen :D Mut tää oli kyl hauska postaus :) tänks :)

    -Minna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valittaja on kuitenkin aika semmonen, joka valittaa kaikesta, että se sopisi tuohon hommaan! :D Merkkihehkuttajat on kans ihan jees kategoria mitä ei tässä postauksessa käyty! :D Hyviä pointteja toit esille Minna! :)

      Poista
    2. Meh, jooh... Mun pitäs vissiin suosiolla jättää tää netti selaamatta tähän aikaan illasta koska katoin ylös ja hoksasin et hitto siellähän on se valittaja :D :D Vissiin pikkusen silmät ristissä pitkän päivän jäljiltä. Mä luovutan ja painelen nukkumaan :D

      -Minna

      Poista
    3. Haha! Ei se mitään! :D Mutta siis riittähän nuita et olisi vaikka minkälaista muutakin kategoriaa ja voisihan tätä joskus jatkaa jatko-osallakin! :)

      Poista
  8. Jos jotain, niin hauskuuttaja osuu ja uppoaa, mun mielestä statuksessa on nimenomaan oltava juju ja oonpa joskus jälkikäteen poistanutkin jotain vanhoja päivityksiä, joiden juju ei tavoita enää edes itseäni. :))
    En siis oo kuitenkaan mikään kova fb-päivittelijä, ja mua ärsyttää vähän kun huomaan ihmisten edustavan päivityksissään vain jotain tiettyä linjaa... vaikka sorrun kai siihen itsekin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikille kuule löytyy se kategoria mitä ne edustaa, vaikka miten päin katsoisi ja joku ei tahtoisi myöntää minkälainen on! :D Mut joo toi hauskuuttaja on ihan jees muuten, mutta joskus vois päivitellä ilman sen kummempaa syytä! Ainakin mun mielestä. :D Ei sen tarvii aina ihan olla hauska! Vaikka hauska on mukavaa! :D Tiedätkö?

      Poista
    2. Ymmärrän tavallaan. Oon mä joskus laittanut biisin seinälle, sehän jo poikkeaa hauskuus-linjasta. Mutta mitä enemmän miettii että miks julkasis jonkun statuksen, niin sitä todennäköisemmin jää julkaisematta. Että mikä arvo sillä infolla on muille ja miksi se on pakko lykätä sinne seinälle... Noh, kukin tyylillään toki ja onneks voi aina piilottaa kaikki itseä rasittavat päivittelijät. ;)

      Poista
    3. Hih! Noniin mäkään en loppuunsa tiedä mitä sinne kannattaa päivittää ja milloin, mutta eihän siihen sääntöjäkään ole! Toisaalta oon yrittänyt olla postaamatta mitään turhanpäiväistä vaan ainoastaan jotain hauskoja kissajuttuja ja elämän kannalla tulleita muutoksia. :) Ei mitää arkipäiväistä hössötystä sinänsä! Mutta on se jännä kun se infoaminen tarkoittaa niin eri asiaa eri ihmisille! :D

      Itsekkin oon ton piilottamisen jalon taidon jo oppinut varsinkin kun tulee selattua seinää useampaan kertaan niin piilotan sieltä kyllä semmosia mitä en haluu toista kertaa nähdä tai nähdä muutenkaan. :D Ja sitten muutamien tilapäivitykset on piilotettu ihan täysin, vaikka ne kaverilistalla pysyikin. Ei voi mitään... :D

      Poista
  9. Hmm, ehkä lievä versio vauvapäivittäjästä, en nyt joka paivä tai välttämättä joka viikkokaan lapsista höpötä, eikä siis tosiaan mitään "jee tytär kävi potalla"-päivittelyjä :D Enemmän niitä erikoisia juttuja mitä itekki tykkäisin lukea. Esikoisen jutut esimerkiksi alkaa olla aika hauskoja. Kuvia sit kyllä lisäilen, mut siihenkin on osasyynä se että niin suuri osa mun sukulaisista asuu aika kaukana, näkevät ees niitä kuvia. :) Tilapäivityksiä oon muutenkin laiska kirjottelemaan.
    Kaverilistalla on yks äärettömän rasittava valittaja-arkielämöitsijäkombo. Hehkuttaa jotain tvsarjaa, kertoo mitä söi, mitä lapsi teki, missä on, minne menossa, mihin sattuu, mikä ottaa aivoon.. noi kuvaukset on täydellisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on mukava ja tärkeä asia, jos haluaa joidenkin tuttavien nähä minkälaista on elämää vaikka toisella puolella Suomea jos ne ei muuten näe. :) Ei siinä kai mitään! Mutta jos niitä on joka päivä niin alkaa kyllästyttää. :D Siis ne arkielämöitsijät on ihan outoja, miksi päivitellä kaikesta mitä tekee päivän aikana? Sille löytyisi sitten sopivampi paikka kuten Twitteri... :D

      Poista
  10. :DDD Mä oon varmaan tuo näkymätön stalkkeri :`D Aika harvoin tulee siis faceen päivitettyä mitään, mutta blogiin sen sijaan usein :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogi on kyllä siitä hyvä kun sinne voi tosiaan tarkemmin ja pidemmän kaavan kautta kirjoittaa jotain omia mielipiteitään tai tuntemuksiaan! Facebookissa on vaan sen lyhyt tilapäivitys. :)

      Poista
  11. Valittajat on niin ärsyttäviä! Samoin ne kellä on facebook 24/7 auki ja kertoo kaikki päivän tapahtumat.. Pahin oli kerran kun eräs henkilö kertoi istuvansa vessassa (jotain muutakin samassa päivityksessä luki mutta en muista nyt) ...:D
    Itse olen varmaan näkymätön, en nyt ihan kyllä stalkkaa ihmisiä mutta harvoin itse lisään mitään päivityksiä (sillon tällöin kuvia ja profiilikuvan vaihto) ja toisten päivittksistä satan tykätä mutten yleensä kommentoi..:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuossa on kyllä kieltämättä ne pahimmat kategoriat mitkä riivaa kaikkia! Pahinta on kun ne ei itse sitä edes tajua. :D

      Aika jännä kun täällä sanoi pari muutakin olevana lähinnä näkymättömiä ja oon yllättynyt, että niitäkin löytyy näin bloggaajakeskuudesta. Bloggaajat kun kertovat aika paljon itsestään sosiaalisessa mediassa niin miksei sitten Facebookissakaan omassa profiilissa. :) Ehkä Facebook on jo niin ollut ja mennyt juttu... :D

      Poista
  12. Hahhahaha ihan paras : DDD Mä oon varmaan tuo näkymätön stalkkeri :`D harvoin tulee päivitettyä mitään mutta toisaalta harvoin jaksan edes katsoa kunnolla muiden päivityksiä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva kun tykkäsit lukea! :D No täältähän löytyikin monta stalkkeria bloggaajista, vaikka en olis uskonu! :D Ite kun päivittelen kumpaakin sivua eli omaa profiiliani ja blogin profiilia. :) Sä et siis oo mikään Facebook-ihminen!

      Poista
  13. Nuo valittajat ovat niin ärsyttäviä! Ei jokaisesta pikku vaivasta tarvitse valittaa sadoille ihmisille:D

    http://sofiawilhelmiina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! :D Ei se kipu ja särky siihen lakkaa kun on jakanu sen tilapäivityksenä kaikkien nähtäväksi!

      Poista
  14. Hihihi :D Tuolla oli moni kohta jotka viittaa kyllä niin muhun. :D Varsinki tuo Valittaja! Mulla kun on kaikkia vaivoja ja valitan niistä aina. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin hyvä, että itse tiedät mihin kategoriaan kuulut! :D Sehän on jo ensiaskel... parantumiseen? Vai miten se oli. :D

      Poista
  15. Heh, hauska postaus. Mää oon kai vaan näkymätön, kun en ikinä julkaise mitään, eikä mua oikeen kiinnosta muidenkaan kirjottelut. Eikä mulla ole edes profiilikuvaa! Mutta pitää olla fb:ssä, että voi helposti jutella chatissa kavereille ja seurata eri sivustoja. :)
    Mun kohdalla silmien pyörittelyä aiheuttaa eniten juurikin nämä lemmikkihullut, vaikka pidänkin eläimistä tosi paljon. Joka päivä ei vaan jaksaisi nähdä niitä "kattokaa ku mun polle olla möllöttää niin söpösti <33" -päivityksiä. :D Ja ihan oma kylmiä väreitä aiheuttava kategoriansa on elämänviisauspostailijat, jotka jakaa auringonlaskukuvia ja kliseisiä ja siirappisia mietelauseita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huippua kun tykkäsit! :D Jaahas näkymättömiä sitten riittää ainakin tässä kommenttiosiossa! Oon nii yllättynyt et kuinka moni sanoi olevansa tuossa kategoriassa. :D Kätevää se kuitenkin on olla esim. Facebookissa ja tehdä muita juttuja, jos ei halua päivittää sitä!

      Mä oon ite lemmikkihullu eli postaan aika paljon kissajuttuja ja kissakuvia, mutta onneks oon alkanu säästämään hieman kavereiden silmiä Facebookissa kun hankin ton Instagramin mihin voin tunkea kaiken sen kissakuvamäärän mitä normaalisti otan päivässä. :D

      Hei! Hyvä uusi kategoria! Tuommonen kategoria on oikein, koska tuli just mieleen pari tyyppiä jotka tekee tuota aika usein... :)

      Poista
  16. Sä taidat olla kaikki nuo , varsinkin lemmikkihullu kun instagramkin on vaan täynnä omituisia kisuja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä myönnän olevani ainakin kolmea nuista kategorioista ja etenkin lemmikkihullu! :D

      Poista