Yhteiskunnan kriteerit | Mellan mielipide


Hei! Puhutaan tällä kertaa painavasta asiasta, joka on mietityttänyt minua jo pitkään. En ole tainnut aikaisemmin kirjoitella syviä tuntemuksiani ja ajatuksiani, joten on aika ottaa taas askel eteenpäin ajatellen blogin kehittymistä ja lukijoiden kuvaa minusta. Ottakaa osaa keskusteluun ja kertokaa mitä olette asiasta tai aiheesta mieltä!

Yhteiskunnan kriteerit? Tarkoitan tällä sitä, että mitä ihmisen pitää elämässään täyttää kelvatakseen yhteiskunnalle. Ajatukset alkaa raksuttaa... mm. peruskoulun käynti, ammatti, työ, parisuhde, ajokortti, oma asunto ja laaja ystäväpiiri. Jos sinulla ei satu olemaan jotain kohtaa näistä, niin asiasta tullaan huomauttelemaan ja sinua saatetaan pitää saamattomana.

Kriteerit

Olet käynyt peruskoulun [ ]
Olet käynyt lukion tai ammattikoulutuksen [ ]
Olet jatkanut opiskelua [ ]
Sinulla on vakituinen työpaikka [ ]
Sinulla on mopokortti ja ajokortti [ ]
Olet parisuhteessa [ ]
Kihloissa [ ]
 Naimisissa [ ]
Olet muuttanut pois kotoa [ ]
Sinulla on lapsi ja puoliso [ ]

Jatkuu...

Sinulla on paljon ystäviä [ ]
Olet sosiaalinen ja ulosmenevä [ ]
Olet menestynyt ja tulet toimeen hyvin [ ]
Sinulla on lemmikki / lemmikkejä [ ]
Olet suosittu sosiaalisessa mediassa [ ]
Sinulla on viime hetken teknologia [ ]
Olet todella viisas verrattuna muihin ihmisiin [ ]
Olet muodikas ja hyvännäköinen [ ]
Sinulla on kykyjä mitä monella muulla ei ole [ ]
Olet lahjakas musiikissa / taiteessa yms. [ ]


Lista voisi jatkua vielä pitkälle asti ja oma tulokseni nopeasti laskettuna olisi... 10/20. Olen siis puolivälissä matkaani muuntautua yhteiskunnalle kelvolliseksi ihmiseksi. Miettikää! Ihmisten pitäisi ajatella ennen kuin alkavat syyttävillä sormilla osoitella muiden täytettäviä kohtia. Taka-alalla voi olla enemmän syitä kuin kuvitteletkaan ja miksi juuri se henkilö ei ole saanut tehtyä näitä kaikkia asioita pienen elämänsä aikana.

Olen liikaa joutunut todistelemaan itseäni muille ja kertomaan syitä miksi en ole jossain asiassa hyvä tai miksi minulta puuttuu se. En ala kuitenkaan syyttelemään muita, jos heillä on vaikea puhua asiasta tai eivät halua nostaa sitä ollenkaan esille. Kaikilla on oikeus elää elämäänsä kuten he haluavat sen etenevän ja kenelläkään ei pitäisi olla siihen mitään sanomista.

Paljonko sinun tuloksesi on?

Muistakaa käydä kysymässä minulta!
...tällä hetkellä 10 ihmistä on esittänyt kysymyksiä.

36 kommenttia :

  1. Mä sain 7/20 :) :D Ite oon kyllä ihan tyytyväinen silti :D

    -Minna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se onkin tärkeintä, että on itse on tyytyväinen tulokseensa! ^__^

      Poista
  2. Itse en ainakaan ajattele niin, että mun pitäisi kelvata yhteiskunnalle. Mulle tärkeintä on se että mä kelpaan itselleni. En oikeestaan jaksa edes välittää, jos mä olisin jonkun mielestä saamaton tai jos mulla ei muka ole jotain mitä muilla on.

    Olis jotenkin kamalaa miettiä sitten vanhempana mun elämää ja tajuta että mä olenkin elänyt sen niin että olen yrittänyt miellyttää muita. Elän täällä kuitenkin ihan itseäni varten. :D

    Anyway, mun tulos oli 11/20. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Eikö olekkin ärsyttävää, jos pitäisi huolehtia ympäristöstä ja ihmisistä koko ajan ja kehittyä heidän mukana. Tehdä "siistejä" juttuja ja täyttää kaikki vaatimukset mitkä yleisesti on elämälle asetettu. Joskus sitä kuitenkin eksyy niihin ajatuksiin, koska muut huomauttelee asiasta, mutta sitten toisaalta pitää vaan olla välittämättä asiasta. :)

      Tuli ihan flashback mieleen opiskeluajoilta, kun tuntui, että itse yritti niin paljon miellyttää muita... mutta nyt vanhempana kun on päässy pois niistä kuvioista niin uskaltaa olla rohkeasti oma itsensä eikä enää ajatella mitä muut miettii. :) Olisipa silloin ollut tämän hetken aivot käytössä! :D

      Olet siis tyytyväinen mitä sulla on ja kiva kuulla mielipiteesi! :)

      Poista
    2. Mäkin muistan kun amiksessa yritin olla jotain ihan muuta mitä oikeasti olin, ihan vain siksi koska halusin miellyttää muita ja kuulua joukkoon. Onneksi ne ajat on takana ja nyt on aivan mahtava fiilis kun voi olla vain oma itsensä. :)

      Ja kyllä, mä olen todella tyytyväinen siihen mitä mulla on, enkä mä oikeastaan enempää haluakkaan. :)

      Ihan hauska, kun tuli nyt mietittyä näitä asioita. Tuli oikeestaan aika hyvä fiilis. :D

      Poista
    3. Hyvä, että tuli sentään hyvä fiilis tästä aiheesta! Kyllä sitä ihan eri tavalla nyt muistelee, koska nykyisin tosiaan saa olla ihan oma itsensä ja hankkia ihan sen avulla ystäviä. Tulee ihan semmonen fiilis, että vois nuille pienimmille serkuille lyödä semmonen motto päähän kun ne lähtee opiskelemaan et "Ole oma itsesi! MUISTA SE!". :D

      Poista
  3. Mun tulos on 9, aika huonosti mulla taitaa mennä :D Viisilapsisen perheen keskimmäisenä ja ainoana tyttönä olen ikäni ollut suurennuslasin alla. Mua on aina verrattu mun veljiin, niin hyvässä kuin pahassa. Joskus tuntuu että en ihan oikeasti täytä oman perheeni, saatika yhteiskunnan kriteerejä. Asun pienellä paikkakunnalla, olen valmistunut aikaa sitten koulusta eikä minulla ole työpaikkaa. Saan kuulla olevani laiska, enkä oikeastaan jaksa enää edes vaivautua selittämään että työtä ei vaan ole kaikille. Enkä perheellisenä ala muuttamaan kotoani minnekkään työn takia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samassa ojassa ollaan, no ei. :D Oho teillä on sitten ollut vähän isompi perhe! Minutkin ympäröi pikkuveli ja isoveli, joten olen perheen ainoa tyttö, mutta samaa tilannetta en ole kokenut. On kuitenkin tosi outoa, kun sisaruksia nimenomaan välillä vertaillaan, mutta miten vertaat tyttöä ja poikaa kun kiinnostukset ja tavat on niin erilaiset? No tietenkin jokaisella on eri maailmankuva ja halut, mutta silti.

      Osasyynä tähän mun postaukseen on juurikin tuo ikuinen työpaikkakysymys. Itselläni ei sitä ole tällä hetkellä, vaikka muutinkin pienestä kylästä isoon kaupunkiin. Ihmiset ei tahdo tajuta sitä, että en minä välttämättä heti löydä oman alan töitä ja kysyttäessä mitä muuta osaan, niin en minä oikein muuta osaa? Haluan siis tehdä oman ammatin töitä, jos niitä on. Tuota asiaa kun kysytään aivan koko ajan oli se sitten tuttu tai anonyymi!

      Poista
    2. "Mites puhelinmyynti? Tai joku siivousduuni?" No täällä ei ole niitäkään! :D

      Kai mua oli helppo verrata kun olin aina yks jätkistä, en mä olis muuten pärjännyt sitäkään vähää. Lapsena verrattiin koulumenestystä ja kaveripiiriä, nykyään kotioloja ja kohta kai jälkikasvua.

      Poista
    3. Ööö no niistä ei ole yleensä pulaa mitä oon kattonu duuneja, mutta mitä jos ei kuitenkaan? EI TAHO.

      Mä itseasiassa oon ihan onnellinen, että olen ainut tyttö perheessä ja opin veljiltä niin paljon. Pelattiin konsolipelejä ja leikittiin autoilla. :D Mä oon silti jätkempi ku ne ikinä voi olla! Oma isäkin sano niin, haha. :D Mutta joo, vertailua joskus tapahtuu ja ollaan tällä hetkellä aika samassa pisteessä. Saa nähä kenelle tulee ensimmäisenä jälkikasvua, mutta veikkaan, että minulle! Vaikka hyi, en oo lapsia ajatellu hankkivani vielä viiteen vuoteen ainakaan jos silloinkaan. Mieli muuttuu ja minä sen mukana. :D

      Poista
  4. Mun tulos oli 8 eli aika heikoilla mennään,mutta en ala kyllä muuttaan itseäni muiden takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on oikea asenne! Ei tarvitse muuttaa itseään muiden takia. :)

      Poista
  5. 4/20 :P

    Itse en ainakaan ajokorttia hanki, koska tiedän sen kyykyttämisen työkkärin puolelta ja hyvällä tuurilla ei saa mitään korvauksia, sillä työmatkan pitäisi olla pitkä, että siitä ns. hyötyisi muutaman euron.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et siis pyri tekemään kaikkea niinkuin vaadittaisiin!

      Ajokortti on kans yks puheenaihe mikä tuodaan useaan otteeseen esille... varsinkin kun on juuri täyttänyt vaikka 18 vuotta ja muilla on jo kortti. "Millon ajat kortin?" "Millon saat kortin?" "Joko on kortti?" Argh... oi niitä aikoja. Joskus tuntuu, että hankin sen vaan siksi ettei sitä kysyttäisi. Harvoin oikeasti nautin autolla ajamisesta ja en varsinkaan juoppokuskiksi oo kellekkään ryhtyny. Joskus yksin ajeltaessa ja musiikkia kuunnellessa se on tosin rentouttavaa. :)

      Poista
  6. Mun tulos on 10/20 eli sama kuin sulla. :) Tosin tuosta yhdestä kohdasta tulee varmaan vaan puolikas piste. :D Tää oli kyllä hauska kirjoitus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin! Meillähän toki voi olla eri kohdissa raksit, mutta kiva tulos! Ja puolikkaitakin toki voi antaa, kukaan ei ohjeista. :D

      Kiitti, mukava kuulla et tykkäsit Fani! :)

      Poista
  7. Hah, saan 3-5 riippuen siitä, mitkä esimerkiksi lasketaan lahjakkuudeksi tai kyvyiksi :D Mun mielestä olis paljon tärkeämpää keskittyä siihen, että on tyytyväinen itseensä eikä yritä elää niin, että olis jotenkin yhteiskunnan silmissä pätevä.

    Esimerkiksi opiskelujen suhteen vaaditaan jo kamalan nuorilta suunnitelmia tulevaisuudesta ja ihmetellään jos yläasteella ei vielä osata sanoa toiveammattia. Muutenkin pitäisi olla selvät suunnitelmat tulevaisuudesta, jotta ihminen olisi jotenkin fiksu ja hyvä yhteiskunnan mielestä. Mä tykkään elää päivä kerrallaan enkä turhaan stressaa tulevaisuudesta, elo on huomattavasti mukavampaa näin :D

    Tuntuu tällä hetkellä siltä, että kaikki hengittää niskaan ja kyselee mitä aion tehdä valmistumiseni jälkeen. Toivon mukaan valmistun maaliskuussa ja siihen tuntuu olevan vielä ikuisuus, että eiköhän tässä ehdi sitä ajattelemaan. Tietysti pitäisi jatkaa opiskelua ja hommata vihdoin se ajokortti ja ties mitä, mutta paskat :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ihan itse miten haluaa kysymyksen ajatella ja mitkä laskee lahjakkuudeksi! Itseä voi siis "palkita" pisteillä tai todeta, että ei ole ainakaan mun kohta tämä. :D

      Niinpä! Tärkeintä on, että itse on tyytyväinen ja onnellinen elämäänsä ja miten sitä elää! Siinä onkin koko jutun pointti, oon vähän samanlainen kuin sinä eli elän enemmänkin hetkessä kuin stressaisin seuraavan päivän / kuukauden asioita. Sen takia minua on monesti sanottu tuuliviiriksi... :D Mutta kun en halua stressata asioita, vaan haluan kaiken tapahtuvan omalla painollaan ja tähtään niihin asioihin mitä elämältäni haluan! :)

      Ihmisiltä kyllä aletaan vaatia liian aikaisin liian isoja tekoja ja suorituksia. Tyyliin kun opettelet puhumaan taaperona, niin johan sulta aletaan kysyä mitä sä haluat. :D Eli kuten sanoit liian aikaisin painostetaan ja sitten kun pitää tosiaan ne lisäopiskelut tai työkuviot päättää eikä ikinä saisi olla vapaata aikaa.

      Voi ei! Muistan tuon tilanteen omalla kohdalla niin selkeästi. Juhlissa jokainen kysyi, että mitä nyt valmistumisen jälkeen? Eihän sitä tietenkään pahana voi ottaa, koska tuttavat haluavat tietää ja kohteliaasti kysyä... mutta yritäppä siinä jotain sopertaa ettei oikein ole tiedossa vielä.

      Ei ole pakko maailmassa muuta kuin maksaa verot ja kuolla. :)

      Poista
  8. 8/20 ;) ! Oon mikä oon , jos ei miellytä , EVVK .. no ei ny noinkaan , mutta ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jotain sinne suuntaan sitten. :D Kiitti Maarit kommentista! :)

      Poista
  9. Voi voi... sain vain 6 ja nekin kaikki ylemmästä kappaleesta. Kaikkea oleellista, kuten mopokortti, puuttuu. Onhan tuossa jotain asioita, jotka itsekin yhdistäisin yhteiskuntakelvollisuuteen, mutta paljon myös sosiaalisen median luomaa "painetta". Alemman laatikon vaihtoehdot minä miellänkin ehkä vähän tällaisiksi "some-kriteereiksi" jotka itselläni ei harmi vaan toteudu nyt alkuunkaan, vaikka kovasti koitan pyristellä.

    Mun yhteiskuntakelpoisuuden mittarilla löytyy pykäliä kunnollisuudesta, muiden ihmisten kohtelusta ja käytöstavoista. Kotinurkillakin joskus havaitsen niin räävitöntä porukkaa vaikka käytöstapojen alkeitakaan että musta niiden yhteiskuntakelpoisuutta ei pelasta edes laajat kaveriverkostot, uusimmat Applet ja taiteenlahjat...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kieltämättä kaikki mitä uutisoidaan ja tuputetaan ihmisille radiossa, telkkarissa ja netissä niin kuuluu tuohon alempaan, joka on tosiaan sosiaalisen median luoma kuva, että minkälainen on hyvä ihminen. Ylempänä onkin sitten ihan peruskriteerit mistä odotetaan kaikkien suoriutuvan elämänsä aikana pakostakin.

      Nuo on kans ihan hyviä pointteja! Tuollekkin kriteerille voisi olla ihan oma osionsa, jossa lueteltais (useammassakin osiossa) minkälainen ihmisen luonne pitäisi olla, että pärjää tässä maailmassa! Yks hyvä aihealue mikä jäi puuttumaan. :)

      Poista
  10. 10/20. Minusta yhteiskunnan hyväksyttäväksi pääsy on vaikeaa, mutta pääasia on, että olen itse tyytyväinen elämääni. Ja voin sanoa että olen onnellinen näin. Minulla on kaksi ihanaa lasta, puoliso, kisu ja haaveita häistä ja omasta talosta. Töitäkin on tällä hetkellä, mutta tulevaisuudesta en tiedä, ei kai kukaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa ihan siltä, että sulla on asiat kunnossa ja osaat nauttia siitä mitä sulla on eikä kaikkia kohtia tarvitsekkaan täyttää ollakseen onnellinen! Tulevaisuus on aina epävarmaa, mutta ei sitä onneksi kannatakkaan murehtia. Tuo mitä on tullakseen! :)

      Poista
    2. Joo, itse asiassa, on kaikki asiat kunnossa. Mulle on ihan sama mitä muut ajattelee (ainakin suurimman osan ajasta :D) kunhan itse tiedän mitä teen ja olen siihen tyytyväinen. Raha-asiathan nyt toki välillä painaa mieltä, mutta nekin ongelmat helpottui, kun menin takaisin töihin. Ei ehkä ole unelmatyö, mutta tykkään kuitenkin olla siellä, mun pomot on hyviä tyyppejä. :)

      Poista
    3. Ompa mukava kuulla, että teet sellaista työtä missä on ihan hyvä olla ettei tarvitse kammeta itseään töihin pakosta, vaikka ei haluaisi! Mutta sulta löytyy sieltä piristettä ja tuttavuuksia. :) Sekin riittää!

      Poista
  11. Mulle ei ihan avautunut tän jutun pointti? Mun mielestä noi sun listaamat jutu ei vaikuta mitenkää siihen et on muka yhteiskunnan osalta saamaton. Miten esimerkiks lemmikit liittyy siihen, ei mun mielestä mitenkään? Tai autokortti? Asun Helsingissä niin en ees tarvi autoa kun on julkinen liikenne, toki ymmärrän sen jos asuu jossain kaukana että tarvii sen, mutta ei yhteiskunta kato kieroon jos ei oo ajokorttia. Eikä sosiaalisessa mediassa tarvi olla suosittu yleensä ne suostitut sosiaalisessa mediassa on jotain Henna Kalinaisia ja Tuksuja ja muita turhia julkkiksia.

    Ainut mikä mun mielest on yhteiskunnalle tärkeetä on koulutus ja työ. Senkin toki ymmärrän ettei oo työtä, mut yhteiskunnalle se on tärkeää jos ettii töitä, lähinnä kieroon katsotaan jos ei ees yritä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan kiva, että toit oman näkökulmasi esiin varsinkin kun asut Helsingissä, jossa kaikilla ei ole ajokorttia! Sen takia tää mielipidepostaus on nimenomaan mun näkökulmasta eli miten mä oon täälläpäin huomannut, että mitä tarvii et kelpaisi muille. Oon kotoisin pienestä kylästä, jossa nuoret bilistelee joka ikinen ilta ja varsinkin viikonloput - se kuuluu ihan perinteisiin, että pyöritään kylillä mopolla tai autolla. Siksi sulla pitää olla kortti! Jos ei ole, niin siitä kyllä jaksetaan muistuttaa ja haukkua. :)

      Ja jos oot aiempia kommentteja lukenut, niin nimenomaan nuo alimmat kymmenen kohtaa on sosiaalisen median luomia kriteereitä niinkuin joku jo totesikin ylempänä. Tottakai teknologian kehityttyä sitä nuoriso on nykyisin ainoastaan tietokoneella ja kaikki yrittää olla siellä toistaan suositumpi (seuraukset, tykkäykset, jaot). Se on tätä nykypäivää eli ihan tavalliset ihmiset hakevat suosiota eikä tarvitse enää olla mikään turha Seiska-julkkis saadakseen sitä. :)

      Jep! Jos ei ole työtä niin siitä varmaan suurin haloo yleensä tulee! On se kumma. :)

      Poista
  12. 7-8/20, vähän riippuen. Kaikista ärsyttävintä on se, kun joka kerta kysytään, että olenko jo töissä ja jos en, niin sitten olen vaan niin saamaton. Jopa mies välillä valittaa asiasta ja sillonkos hermostun.. Mutta oman alan töitä en halua tehdä, kouluunkaan en päässyt (ilmeisesti siis olin liian saamaton silloinkin, tai sitten vaan liian tyhmä) ja töitä ei vaan kaikille riitä. Se on se loputon kierre, töitä ei saa ilman työkokemusta ja työkokemusta ei saa ilman töitä. Ja sen verran pitää omia linjoja ajatella, että hesen tai mäkkärin kassalle ei voi töihin mennä! :D Vaikka mies sitä varmaan joka kuukausi ehdottaakin -.- Sitten on myös se rahakysymys, eli oikeastaan ei edes kannata mennä opiskelemaan mitään, mitä ei oikeasti halua (vaikka silloin kuitenkin olisi jotain tekemistä), koska työkkäristä kuitenkin saa enemmän rahaa. Toisaalta työkkäri Tampereella on sellainen, joka jättää ihan oman onnensa nojaan, eikä edes yritä tarjota mitään töitä, vaan itse olisi etsittävä ja mietittävä mikä on itselle paras ratkaisu. Toisaalta kuitenkin aika helpottavaa, niin ei joudu mihinkään siivoamaan/puhelinmyyjäksi/tai sinne hesen kassalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau! Tosi rehellinen kommentti etkä mitään jäänyt kaunistelemaan, arvostan. :) Oot ihan oikeassa, samanlaisia tuntemuksia on itsellenikin kehittynyt kun ei ole töitä ollut. Mies on älynnyt jo lopettaa kysymästä, koska olen siitä saattanut suutahtaa. :D Tutut kyselee, tuntemattomat netissä kyselee... Miksei ole enää sitä hienovaraisuuttaa, että okei kerran voi kysyä... ja sitten jättää koko aiheen kunnes henkilö ilmoittaa jossain olevansa töissä. Silloin voi vaikka onnitella! Mutta se, että jatkuvasti jankuttaa samasta asiasta, niin ei se ole kenestäkään kivaa.

      Melkoista oravanpyörää on kyllä tuossa kommentissasi kuten totesit! Ja kaikki nuo mainitsemasi työpaikat on kyllä just sellaisia minne yritetään työtöntä tuputtaa, koska pääseekö sinne loppupeleissä sitten kaikki, jos ei ole yhtikäs mitään muuta tarjolla? Jännä.

      Nettiartikkelista joskus luin kun vertailtiin työtä tekevää ihmistä ja työtöntä, että työttömällä on enemmän varaa tehdä juttuja kuin työtä tekevällä. En muista mihin laskuihin ja tietoihin tämä perustui kun en sen enempää perehtynyt tilastoihin, mutta oli aika ihmeellinen artikkeli.

      Pääasia kuitenkin, että sitten kun tiedät mitä haluat tehdä ja löydät jotain unelmajuttuja elämäsi varrella, niin toivottelen sulle paljon onnea sille tielle! :)

      Poista
    2. Kiitokset :) Heh, tiedänkin jo, mitä haluaisin tehdä, kunhan vain sinne opiskelemaan pääsisi..
      Onneksi suurinosa sukulaisista ja tutuista älyää olla kyselemättä, taitaa se mies olla suurin painostaja täällä. Vaikka aina vedänkin herneet nenään :D

      Tosi jännä juttu kyllä, en jaksa käsittää miten työttömällä olisi enemmän varaa asioihin? Aikaa sinänsä kyllä riittää kaikenlaiseen, kun vaan rahaakin olisi.

      Poista
    3. Kumma mies kun ei usko! Luulisi, että alkaisi vältellä kysymystä, jos tietää siitä naisen suuttuvan. :o :)

      Niinpä! Toisaalta kun miettii ettei tarvitse kuluttaa rahaa vaikka työpaikkamatkoihin oli se sitten bussilla/autolla ja eväisiin, niin onhan sekin jo jotain mihin ei työttömänä kuluttaisi. :D Yksi veikkaus!

      Poista
  13. Siis mitä ihmettä, mä sain 14/20, mut se varmaan johtuu siitä, et mä oon jo näin vanha... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet ilmeisesti lähimpänä kahtakymmentä kommentoineista (en kyllä tarkistanut)! Mutta joo näinkin voi käydä! Ja uskon, että tietysti vanhemmilla ihmisillä on esim. parisuhde jatkunut naimisiin menoon ja lapsen hankintaan, joten niistähän saa jo pisteitä. Sinulla ei kuitenkaan taida vielä tämmöisiä olla, mutta oot sitten saanut jostain muista kohdista. :)

      Poista
  14. Mun tulos on 10-12/20, miten noita joitakin kohtia nyt ottaa. :)

    Todella hyvä postaus! Itse olen joskus kovastikin miettinyt omassa päässäni tuota kohtaa "Olet sosiaalinen ja ulosmenevä". Sitä kun oletetaan nykyään melkein joka paikassa. Se tietysti helpottaa asioita, että saa suunsa auki, kun siihen on tarvetta, mutta miksi aina ja joka paikassa pitäisi olla niin helvetin sosiaalinen ja oman itsensä esille tuova. Eikö työntekijän luotettavuus, uskollisuus, tunnollisuus ja pätevyys paina missään, jos ei ole niin itseään esille tuova kuin monet muut. Esimerkiksi opiskelijaelämässä (jolla tällä hetkellä viittaan ainejärjestötoimintaan, ylioppilaskuntatoimintaan ja muihin luottamustehtäviin) valtaa ja menestystä niittävät ne äänekkäimmät. Totta kai on hyvä, että on reipas ja hurmaava, mutta aina ne eivät ehkä ole niitä oleellisimpia asioita. Työelämästä on paha sanoa, koska en ole kovinkaan monessa työpaikassa ollut, mutta ilmoituksissa varmasti muistetaan korostaa sosiaalisuutta.

    Myös kaveriporukoissa tällä on vaikutusta. Vaikka ihmiset olisivat jossain piirissä tunteneet yhtä kauan ja ovat kaikki ystäviä keskenään, silti se äänekäin ja eniten huomiota ja "sosiaalista valtaa", häntä uskotaan enemmän ja hänen ehdotuksillaan on enemmän painoarvoa.

    Minusta se on hyvin väärin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puhut ihan asiaa kun otetaan puheeksi sosiaalisuus! Kaikkia meitä ei syystä tai toisesta kiinnosta olla aina äänessä tilanteessa kuin tilanteessa! Ihmisiä liikaa arvostetaan kyseisen ominaisuuden takia, vaikka esim silloin voi herkästi työelämässäkin jäädä se hiljainen tyyppi ottamatta. Ja kun miettii et sekin ois voinu olla vieläkin taitavampi ja parempi kyseiseen hommaan, mutta kaikki ei osaa tuoda sitä haastattelutilanteessa niin esille kuin joku äänekkäämpi haastateltava. Hyviä pointteja oot tuonu esille!

      Kaveriporukassa tuo on ehkä pahinta mitä voi olla kun jos on vähän mitäänsanomattomampi kuin muut niin tippuu pakostakin "arvoasteikolla" viimeiseksi. :< Tosi surkee homma. Kaikkia pitäis kuunnella ja ottaa samalla tavalla huomioon! :)

      Poista