Haaste ystävyydestä | Mellan mielipide


Moi! Mitä ystävyys minulle merkitsee? Löysin Tanian blogista jokin aika sitten tällaisen kyselyn ja olen siitä asti miettinyt sen toteuttamista. Minulla oli joskus aivan väärä käsitys ystävyydestä, kun ihmiset tuntuivat käyttävän sitä häikäilemättömästi hyväkseen. Kyseisistä ajoista otin opikseni ja olen nykyisin varullani siitä ketä päästän lähelleni. Ystävyydessä on kyse laadusta eikä määrästä. Minulla on jäänyt paljon ihmisiä menneisyyteen, koska olen huomannut miten kyseinen ystävyys ei ollut ollenkaan tervettä ja se aiheutti pahaa mieltä. Olen kuitenkin nykyään onnellinen, että muuton myötä uudelle paikkakunnalle olen voinut avata uuden sivun elämässäni! 


15 kysymystä ystävyydestä

Kuinka laaja ystäväpiirisi on?
Aika hyvin tuossa haasteen alkutekstissä kerroinkin mitä on vuosien aikaan tapahtunut. Sen verran hyviä muutoksia, että hyvät ystävät riittää sormilla laskettaviksi! Ystäviä löytyy kahden eri paikkakunnan väliltä mitä seilaan usein edes takaisin. Blogien maailmassa olen tutustunut myös mahtaviin tyyppeihin, joita olen nähnyt livenä ja joiden kanssa keskustelen päivittäin.

Katsooko ystävyys mielestäsi ikää?
Ei todellakaan! Ja tuntuu, että olen hyvä esimerkki siitä miten en välitä vaikka ystävä on äitiänikin vanhempi. :)

Kuka on viimeisin ystävä, joka on tarttunut mukaan?
Mia mielestäni! Tutustuttiin oululaisten bloggaajien kautta tapahtumassa ja ollaan nähty monta kertaa vapaa-ajallakin. Meillä juttua riittää ja ei tarvitse esittää mitään muuta kuin on. Ollaan kummatkin kunnon bilettäjiä ja tykätään höpötellä tyttöjen hömppää!  



Haluaisitko lisää ystäviä?
Uusiin ihmisiin on ollut tosi mukava tutustua täällä Oulussa, joten varmasti haluan!

Mitä piirrettä ystävissä arvostat eniten?
Ottaa ympärillä olevat ihmiset huomioon eikä aiheuta epämukavuutta kenellekkään. Pystyy puhumaan, mutta myös kuuntelemaan. Ei käske tai pakota mihinkään, vaan tekee tarvittaessa myönnytyksiä. Haluaa pitää hauskaa ja suostuu vähän hulluihinkin ideoihin!

Mikä piirre taas saa niskakarvat pystyyn?
Ei kuuntele tai keskeyttää keskustelun. Pistää itsensä aina etusijalle kaikessa. Komentelee ja menee ainoastaan oman pään mukaan. Pettää lupaukset. Kääntää kaikki puheet aina itseensä. Ei pidä sovitusta aikataulusta kiinni.

Eroavatko mielestäsi ystäväpiirit miesten ja naisten välillä?
Joo. Miesten kanssa voi olla rennosti ja oma itsensä. Ei tarvitse keskustella tai vaihtoehtoisesti heittää vaan koko ajan tyhmää läppää. Naisten kanssa pitää miettiä ketä siinä tilassa sillä hetkellä on ja minkälaisen ulkoisen sekä sisäisen vaikutelman antaa itsestään.


Oletko koskaan pettynyt ystävääsi?
Ai olenko? Kysy vaan kuinka monta kertaa. Tilanteessa käydään yleensä keskustelu ja voidaanko sitä jatkossa välttää. Jos asia ei muutu ja se häiritsee minua liikaa, niin silloin pistän välit poikki. Joissakin tapauksissa olen palautunut samaan seuraan ja katunut sitä sitten taas myöhemmin.

Oletko joskus lakannut pitämästä yhteyttä ystävääsi? Miksi?
Minua pitkävihaisempaa saa hakea. En ole se osapuoli, joka on valmis sopimaan. Yhdessä tapauksessa oltiin monta vuotta ilman yhteydenpitoa ja olisin ollut pitempäänkin, jos ei se toinen olisi soittanut. Olen törmännyt siihenkin, että yhteydenpito on todella yksipuolista niin miksi sitä turhaan kulissia ylläpitämään.

Paras inside-vitsinne?
Purrdhd!

Kuinka helposti ystävystyt?
En voi sanoa sellaista ystäväksi, jonka kanssa juttelen vain kun nähdään yhteisessä porukassa tai sattuu olemaan samassa tilassa. Ystävät on sellaisia kenen kanssa soitellaan, laitetaan viestiä tai keskustellaan Facebookissa ja tehdään yhteisiä suunnitelmia. Kuitenkin, hetken ajan olleista tuttavista voi joskus kehittyä pidemmän ajan ystäviä.



Luotatko ystäviisi?
Joo, Vilmaan! Ollaan tunnettu pikkutytöistä asti. ♥ 

Luottavatko ystäväsi sinuun?
Joo! Mä olen aina se kuuntelijan roolissa oleva. Terapeutti, joka kuuntelee potilasta. Yksityisistä keskusteluista ei puhuta muille, jos potilas on erikseen kieltänyt ja aihe on arkaluontoinen.

Riiteletkö heidän kanssaan helposti?
Riitely ei ole mitenkään paha asia, koska se puhdistaa ilmaa. Silloin tulee myös herkemmin sanottua totuuksia ja omia ajatuksiaan. Ei sitä tahallaan kannata riitaa haastaa, mutta jos joku asia ärsyttää niin silloin se tuodaan esille ja katsotaan mitä asialle voi tehdä. Voi olla, että riita päättyy joko sovintoon tai mykkäkouluun.

Millaiseksi ystäväksi sinua voitaisiin kuvailla?
En uskaltanut alkaa tähän omiani säätämään, niin kyselin kahdelta hyvältä ystävältä (jotka sattuivat olemaan paikalla WhatsAppissa):

"Semmonen kenen kans on aina hauskaa! Ei oo pakko ajatella huolia tai murheita, mutta niistä voi sit kyllä kans puhua, jos siltä tuntuu."

"Ainakin se, että vaikka meillä on välillä eriävät mielipiteet ja intellään niin ei suututa, vaan jatketaan höpöttämistä uudesta asiasta."

Tuomo halusi vielä lisätä: "Sä oot ihan kiva, 3/5 ei maistu salami." 


Aiotko vastata haasteeseen?
Pusuja ihanille ystäville! 

14 kommenttia :

  1. Oot ihana <3
    Mulla on paha tapa puhua päälle,vaik en tarkoita sillä pahaa.Siitä täytys päästä eroon =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä oot Eekku! <3 No meissä kaikissa löytyy varmasti jotain parannettavaa, mutta joskus se on vaikea myöntää itselleen tai huomata, jos toistaa jotain tiettyä tapaa. Toistamisesta puheenollen mä saatan moneenkin kertaan sanoa saman asian putkeen. En tiedä, mutta se on aika typerää. :D Kiitos kommentista! :)

      Poista
  2. Tuomon heitoista pitäs koostaa oma kollaasinsa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No minä kun tuskailin tuota kysymystä ääneen, niin se sitten läpällä heitti tuommosta ilmoille. Tuomo ei siis tiedä edes, että lisäsin sen tänne postaukseen, mutta olipahan hyvä loppukevennys. :D

      Poista
  3. Ihana postaus Mella. :) Tosi mukavasti oot kirjottunut minusta/meistä :) ♥ Ja ihana oot, huomenna nähään :) ♥ ja elä välitä, mieki joskus vahingossa saatan puhua päälle xd

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Awwww kiitti Mimma! :) No tottakai, kun meillä on ollu niin hauskaa mitä ollaan nyt nähty ja mitä ollaan suunniteltu tekevämme! <3 Jee huomenna nähdään! Tosi jännittävää. :D Hihi! <3 No joo mä oikeestaan aattelin yhtä vanhempaa tuttua joka tekee sen varmaan puoliksi tahallaan. Kaikilla meillä juttumme! :D

      Poista
  4. Olipa kiva lukea susta lisää. :)
    Mä oon taas niin EI pitkävihainen. Jos jostain tulee riitaa / sanomista ja toinen suuttuu tai loukkaantuu, niin mun on samana päivänä pakko saada asiat puhuttua halki. Tosin nykyään tulee kauhean vähän riideltyä. Toki erimielisyyksi on aika usein ja niistä voi saada kunnonkin riidan aikaan, mutta silloin yleensä muistutan, että kaikilla on omat mielipiteet. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha joo kiva tehä vähän tällasiäkin välillä! :D No joo hyvä et ihmiset on vähän erilaisia kun ei maailmaakaan rakennettas minunlaisilla ihmisillä sillä kaikki olis vaan pitkävihasia toisilleen eikä välttämättä ikinä tulis sovintoo. :D Mutta arvostan kyllä tuollaista piirrettä, että on heti valmis sopimaankin! :) Kiitti Fani kommentista!

      Poista
  5. Olipa kiva postaus! :) mukavaa lukea näitä, joissa toisesta oppii uusia asioita. Sinä kyllä vaikutat ihanalta ihmiseltä :)
    Banneri on upea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mielelläni toteutan myös tämmöisiäkin niille, jotka haluaa oppia tuntemaan lisää! Haluan myös näillä tuoda julki sitä, että olen tälläkin ruudun puolella ihan tavallinen ihminen ja oikeita ajatuksia. Ei mitään pintapuolen kiillotusta! :D Ihanaa, että olet sitä mieltä! :)

      Uusi banneri <3 Kiitos Ninksu kommentista! :)

      Poista
  6. Olipa kiva lukea sun vastauksia ja mietteitä ystävyydestä <3 Tosi ihana kuulla, että olette ystävystyneet Mian kanssa ja vietätte aikaa yhdessä :) Mä oon nykysin kyllä aika varovainen ihmisuhteissa, koska aikoinaan luottamus on petetty niin pahasti, että tulee ihan kylmiä väreitä ku niitä ihmisiä muistelee :`( Oon aina kuvitellut olevani hyvä ihmistuntija, mutta hyvin monesti herttaisenkin kuoren alta voi paljastua vaikka mitä. Toisaalta oon yrittänyt kääntää kaiken negatiivisen vahvuudeksi ja ottanut oppia niistä ja on sitä varmaan itessäkin jotain vikaa ollut joskus, sillä tangoon tarvitaan kaksi :D Ihana olet <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiva kun jaksoit lukaista läpi mun mietteitä! :) Joo Mian kanssa tänään myös se Glitteri-ilta ollaan järkätty! :) Mukava bilemuijja ja ystävä! <3 Niinpä! Mä oon onneksi vaan tavannu positiivisia ihania ihmisiä täällä Oulussa enkä kertaakaan pettyny. Lähinnä Sotkamossa kun oon asunu niin sieltähän ne on kaikki lähtösin ne pieleen menneet ihmissuhteet ja ei haluaisi tosiaan kokea sitä samaa. Mutta ei se paikkakunnasta tottakai riipu miten eri ihmiset käyttäytyy! :) Muuten vaan esimerkkinä. Joo minäkin oikein elävästi muistan miten tosi läheinen ihminen valitsi minun sijasta yhden entisen ystäväni joka oli tehnyt aikalailla vääryyksiä. Tuommostakin kokee, mutta on pakko jaksaa vaan eteenpäin. Valintoja, valintoja kaikki me täällä tehdään oli ne sitten oikeita tai vääriä!

      Mahtavaa, että sulla on nuin positiivinen asenne, vaikka oot joutunu kokemaan samanlaisia tuntemuksia! :) Ehkä mäkin voin jotain oppia tästä.

      Ihana sinä Tania kiitos kommentista! <3

      Poista
  7. Samoja ajatuksia paljon mullaki. Katotaas jos sais aikaseksi tehdä tän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on mukavaa pohdiskelua itsekseen! Mulla on yks toinenki tulossa jossain vaiheessa ja siinä puhutaan herkkyydestä. :) <3

      Poista