Ajatuksia terveydestä | Viikon ruokapäiväkirja

MAANANTAI
Terve! Viikko sitten päätin haastaa itseni eräänlaiseen morsiusdieettiin. En etsinyt mitään valmista nettikurssia minkä puoleen kääntyisin, mutta hyödynsin eri lähteitä ja aloin pitämään kalorilaskuria.  Halusin tietää miten voisin parantaa omaa ruokavaliotani ja mitä jää puuttumaan, koska tiedän jo mitä on liikaa. Omat kompastuskiveni ovat olleet energiajuomat, sipsit ja välipalaleivät. Niitäkin tullaan tässä ruokapäiväkirjassa näkemään, mutta ei enää suurina määrinä. Olisi kuitenkin hyvä löytää tasapaino sen välillä mitä syö ja mitä kuluttaa. Kesän myötä liikunta on onneksi lisääntynyt ja käyn miehen kanssa yleensä parin kilometrin lenkkejä. Sanon vielä tähän alkuun, että ruokapäiväkirjan avulla minulta lähti 2 kiloa ylimääräistä viikon aikana. Aion jatkaa yhtä rennolla otteella.

Aamupala 9.00: 2 riisikakkua salaatilla ja yrteillä, omena ja 2 aprikoosia. Välipala 13.00: marjasmoothie lusikallisella voimaruokaa ja riisikakku. Välipala 15.00: 2 kauranäkkäriä ja paprikaa. Päivällinen 16.00: Kasvisgratiinia ja perunasalaattia. Iltapala 20.00: marjasmoothie ja riisikakku. 1 litra vettä.

TIISTAI
Aamupala 8.00: 2 riisikakkua kevätsipulilla ja banaani. Päivällinen 16.00: kasviswokki täysjyväriisillä ja pala moniviljaleipää. Iltapala 20.00: kauramansikkajogurttia mansikoilla ja 2 kauranäkkäriä. 1 litra vettä.

Muutama vuosi sitten siirryttiin miehen kanssa kasvispainotteiseen ruokavalioon, kun osallistuttiin tammikuun vegehaasteeseen. Molemmat syödään myös silloin tällöin kalaa, mutta muu liha ei enää uppoa. Huomasin aika pian positiivisia muutoksia kropassa ja innostuin uusien reseptien kokeilemisesta. Minulla meni kuitenkin noin vuosi totutella korvaaviin tuotteisiin, mutta nykyään rakastan mm. linssejä, tofua, seitania ja nyhtökauraa. Kaikki kasvikset, hedelmät ja marjat on parasta ikinä! Minulla jopa tulee sellaisia kausia, kun olen suorastaan himonnut banaania, parsakaalia, kukkakaalia, viinirypäleitä ja nyt kesällä voisin syödä 10 litraa mansikoita. :D Parasta tässä kaikessa on se, että niitä saa myös syödä aika reilulla kädellä.

KESKIVIIKKO
Aamupala 9.00: kaurapuuroa mansikoilla ja soijasuklaajuomaa. Päivällinen 15.00: muikkulautanen lohkoperunoilla, salaatilla ja valkosipulikastikkeella. Iltapala (tyttöjen ilta) 20.00: kukkakaalia, kurkkua, porkkanaa, mansikoita, viinirypäleitä, suolakeksejä, 2 lasillista kuohuviiniä ja omenasiideri. 1,5 litraa vettä.

Suurin paheeni on aina ollut energiajuomat ja tiedostan sen hyvin nykyään. Muistan, kun yläasteella hengailtiin kavereiden kanssa kylällä aamusta iltaan ja haettiin kaupasta punaista energialitkua evääksi. Ammattiopistossa ollessani ruokalassa oli juoma-automaatti ja sieltä tarttui hitaina aamuina tölkki jos toinenkin. Olin riippuvainen jo ennen kuin ymmärsin sitä täysin itsekään. Varastoin jääkaappiin hirveät määrät, koska joka aamu se oli aina ensimmäisenä mielessä. Pakotin jopa Tuomon hakemaan niitä kaupasta, jos en itse "jaksanut" lähteä. Energiajuoma loi sellaisen kierteen, että ilman sitä en jaksaisi suoriutua päivästä ja olisin väsynyt sekä ärtyisä. Huomasin, että energiajuomien juonti oli minulle myös tapa vaan juoda jotain päivän mittaan. Kyseenalaistin riippuvuuttani ja sitä miksi se ei ole enää hallinnassani. Epäonnistumisen ja onnistumisen myötä energiajuoma ei ole enää päivittäinen tarve, vaan satunnainen kokeilu.

Viikon alussa tuntui siltä, että en millään saa edes vesilitraa uppoamaan itseeni, mutta päivien kuluessa määrä alkoi nousta 1,5-2 litraan. Olen aikaisempina vuosina tehnyt monta kertaa erilaisia makuvesiä ja yrittänyt muistaa juoda lasillisen päivässä, mutta nyt se vasta alkaa onnistumaan. Tärkeä juttu tavoitteiden asettamisessa on se, että löytyy oikea syy tehdä jotain itsensä vuoksi. Jos siinä ei ole koko sydämellään mukana, niin se ei onnistu.  

TORSTAI
Aamupala 10.00: kauramansikkajogurttia mansikoilla ja riisipiirakka. Välipala 12.00: 2 riisikakkua ja banaani. Päivällinen 14.00: täysjyväriisiä, pakastevihanneksia, kesätsipulia ja kasvispihvi. Välipala 16.00: viinirypäleitä. Iltapala 20.00: 2 tummaa ruisleipää paprikalla ja kevätsipulilla, omena sekä soijasuklaajuomaa. 2 litraa vettä.

Minulla oli jo oikeastaan ihan hyvät lähtökohdat tähän terveellisempään ruokailuun, koska olen jo monta vuotta syönyt suuria määriä vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Olen vain sen lisäksi vetänyt myös liikaa epäterveellisiäkin asioita. :D Tuomo pyrkii valitsemaan aina kaupasta kaiken missä lukee täysjyvä. Minä pyrin pitämään huolen siitä, että saan riittävästi proteiinia ja hyviä lähteitä siihen on palkoviljat, linssit, soijapaputuotteet, siemenet, pähkinät sekä ne täysjyväviljat. B12-vitamiinia, rautaa ja biotiinia olen vetänyt purkista, mutta ajattelin vaihtaa kokonaan Sana-sol vegaani monivitamiinivalmisteeseen josta kuulin vähän aikaa sitten. Siinä (uutuus) monivitamiinissa on B12, B2, D, kalsium, rauta, jodi, seleeni, sinkki ja se sisältää myös A-, E-, C-, B1-, B3-, B5 ja B6-vitamiineja.

PERJANTAI
Aamupala 9.00: kauramansikkajogurttia mansikoilla ja 2 kauranäkkäriä. Päivällinen 13.00: täysjyväriisiä ja nyhtökaurakastiketta. Välipala 16.00: mansikkabanaanismoothie. Iltapala 20.00: linssisipsejä ja kookostaateleita. 1,5 litraa vettä.

Suosittelen kaikkia kokeilemaan ruokapäiväkirjan kirjoittamista viikon ajan. :) Netistä löytyy paljon laskureita joihin voi syöttää omat tietonsa ja pystyy tarkistamaan, jos päiväsaannista jää esim. vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet vajaaksi. Riittävän monipuolisen ruokavalion rakentaminen voi olla haasteellista, mutta ei mahdotonta. Sitä oppii koko ajan jotain uutta ja on osattava antaa itselleen myös vapauksia sekä herkuttelupäiviä. Ruokailun ei tarvitse olla mitään "pakkopullaa", vaan tekee siitä itselleen mahdollisimman mielekästä ja positiiviset muutokset ajavat agendaa kuitenkin eteenpäin. Olemme kokeilleet myös ruokien esivalmistelua (meal prep), koska se helpottaa huomattavasti ruokailun aikataulutusta, vähentää heräteostoksia, ennaltaehkäisee nälkäkiukkua ja säästää siis näin ollen aikaa sekä rahaa.

LAUANTAI
Aamupala 8.00: kaurapuuroa banaanilla ja kanelilla sekä soijasuklaajuoma. Välipala 11.00: kookostaateleita ja linssisipsejä. Päivällinen 14.00: täysjyväriisiä ja nyhtökaurakastiketta. Välipala 16.00: mustikkasoijarahka. Iltapala (tyttöjen ilta) 20.00: energiajuoma, popcornia, sipsiä, suolatikkuja ja viinirypäleitä. 1 litra vettä.

Minulla on aina ollut oman painoni kanssa sellainen on/off-suhde. En aikonut käydä enää vaa'alla yläasteen jälkeen, koska päätin, että en ole lukujen orja. Vuosien mittaan on ollut kausia, kun en ole mahtunut omiin vaatteisiini, mutta muistan olleeni silti onnellinen. Muutama kesä sitten olin äärimmäisen stressaantunut ja laihduin ihan huomaamattani noin 10 kg. Tuttavat kehui kuinka olen muuttunut ja hyvissä mitoissa, mutta siinä elämäntilanteessa olin kuin luhistunut kuori enkä tunnistanut enää edes itseäni. Meni todella paljon aikaa palautua niistä ajoista, mutta itsetutkiskelun kautta ja muutaman ystävän avulla saavutin taas henkisen hyvinvoinnin ja muut asiat seurasi siinä perässä.

Tällä hetkellä olen onnellinen. Hääsuunnitelmat on käynnissä, rakkaat ystävät suunnittelevat polttareita, oppimisenhalu on palannut takaisin, olen ylittänyt itseni haasteellisissa tilanteissa, kesä, liikkumisen ilo, kasvisruokareseptit, uudet sosiaaliset suhteet ja muutama tuleva yhteistyökuvio!

SUNNUNTAI
Aamupala 9.00: mangosoijarahka ja banaani. Välipala 12.00: 4 kanelikeksiä ja riisipiirakka. Päivällinen 14.00: 2 hampurilaista. Iltapalaa ei ollut pitkälle venyneiden päiväunien takia. 1,5 litraa vettä.

Mitä terveys merkitsee sinulle?

4 kommenttia :

  1. Hyvä postaus! Hyviä ja värikkäitä ruokia, itse en tosin pärjäisi noin vähällä enkä noin pitkillä ateriaväleillä mutta mulla on fyysinen työ ja harrastan liikuntaa :) Toivottavasti nähdään sitten kuvia teidän häistä, ihanaa kuulla että olet onnellinen ja se kyllä huokuukin tämän blogin välityksellä miten ihanaa aikaa elättä ja miten onnellisia olette <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Joo, sellainen ihanteellinen 2-3 tunnin ruokaväli olisi tosi hyvä ja varsinkin kun palaan katsomaan kuvia, niin ruokaa olisi saanut olla enemmänkin. :) Oli kuitenkin mielenkiintoista, kun en nyt syö joka välissä sitä paahto/ruisleipää kuten aikaisemmin, koska se oli sellainen mitä söin tosi usein ja paljon. :D Onko sulla mitään hyviä välipalavinkkejä?

      Yksi tärkeimpiä asioita häiden suunnittelussa oli, että meillä on ulkopuolinen (ei siis tuttu) ammattikuvaaja paikalla mahdollisimman pitkään. :) Se imaisee aika paljon budjetista pois, mutta kuvat on ne mitkä jää muistoksi! Varmaan päivittelen taas pian häihin liittyvää asiaakin. <3

      Poista
    2. Hyvistä vinkeistä en tiedä mutta välipalana nappaan proteiinipatukan ja kahvin :D en oikeastaan syö kuin yhden välipalan, muutoin aamupala, lounas, päivällinen, välipala ja iltapala :) leipää syön enää töissä lounaana. Kasviksia voisin varmaan lisätä, kovasti ainakin yritän :)

      Poista
    3. Pitäis tutustuu niihin proteiinipatukoihin! Jotenkin mulla vaan on semmonen kuva, että ne olis epäterveellisiä ja täynnä lisäaineita, mutta varmasti on hyviäkin vaihtoehtoja. :D Niitähän vois tehdä myös itse! Seuraan tosi paljon kaikkee ruokaryhmiä ja niissä aina näkyy ohjeita miten voisi itse toteuttaa. :)

      Poista